انواع تابلو های ترافیکی

تابلوهای ترافیکی به سه نوع اخطاری، انتظامی و اخباری تقسیم می‌شوند. هر یک‌ از آن‌ها دارای پیام‌های مخصوصی است که عدم رعایت یا بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند عواقب ناگواری برای رانندگان در پی داشته باشد. در‌ ادامه به معرفی تابلو های ترافیکی که در‌ جاده‌ها استفاده می‌شود، می‌پردازیم.

انواع تابلو های ترافیکی

تابلو های ترافیکی اخطاری

این علائم جاده‌ای درباره خطرات احتمالی پیشرو یا نیاز به اقدام فوری هشدار می‌دهند. به‌ عنوان‌ مثال راننده را از وجود سرعت‌گیر‌ مطلع می‌کند تا وی بتواند سرعت خود را کاهش دهد.

تابلو های ترافیکی انتظامی

تابلوهایی مثل ورود ممنوع یا دور زدن ممنوع جزو علائم انتظامی است که پیروی نکردن از آن‌ها غیرقانونی و جرم به‌حساب می‌آید‌. هدف از نصب و به‌کارگیری علائم انتظامی ترویج نظم و جلوگیری‌ از هرج‌ومرج است.

تابلو های ترافیکی اخباری

این تابلوها جنبه اطلاع‌رسانی دارند‌ و به‌طور مشخص بر رانندگی شما تأثیری نمی‌گذارند‌. تابلوهایی مانند وجود مدرسه، بیمارستان یا مسجد را می‌توان جزو علائم اخباری ذکر کرد.

 

انواع تابلو های ترافیکی

5 دلیل مهم برای نصب تابلوهای ترافیکی

نصب علائم رانندگی‌ در جاده‌ها، اطلاعات مهمی را به‌ عابران پیاده و رانندگان وسایل نقلیه منتقل می‌کند. این تابلوها به‌ عنوان یک راهنما می‌تواند موجب حفظ نظم و کاهش تصادفات شود. همان‌طور که در‌ ابتدا گفتیم در‌ تابلوهای ترافیکی از تصاویر گرافیکی استفاده‌ می‌شود تا برای همه افراد و به تمامی زبان‌ها قابل درک باشد. در‌ ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل نصب انواع تابلو های ترافیکی اشاره می‌کنیم:

علائم ترافیکی و ایمنی رانندگان

تابلوهای راهنمایی ‌و رانندگی در سراسر کشور به‌صورت یکسان و یک شکل هستند تا افراد در مسیرهای متفاوت و در شهرهای مختلف دچار سردرگمی نشوند.‌ اگر این علائم در جاده‌ها وجود نداشتند رانندگان برای تشخیص مسیر درست و رفتار قانونی با مشکل مواجه می‌شدند‌‌. به‌طور مثال با دقت به این تابلوها آن‌ها متوجه می‌شوند که سرعت مجاز چقدر است یا آنکه چه زمانی باید سرعت خود را کاهش دهند.

راهنمایی رانندگان برای رسیدن به مقصد

تصور کنید در جاده‌ای ناآشنا در حال رانندگی هستید، آیا بدون تابلوهای ترافیکی رسیدن به مقصد امکان‌پذیر است؟ پاسخ به این سوال قطعا منفی است. این علائم به رانندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر مسیرها را شناسایی و به مقصد برسند.

علائم رانندگی راهی برای کاهش ترافیک

در معرفی تابلو های ترافیکی باید بگویم که آ‌ن‌ها‌ از توقف‌های بیجا، پیچیدن‌های اشتباه جلوگیری‌ می‌کنند. بدین ترتیب یک عامل مهم برای پیشگیری از آشفتگی در خیابان‌ها و ترافیک بیش از اندازه است.

کمک به عابران پیاده و دوچرخه سواران

تابلوهای ترافیکی فقط به رانندگان کمک نمی‌کند بلکه عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نیز از این علائم برای حرکت و عبور از جاده‌ها استفاده می‌کنند. دوچرخه‌سواران با مطالعه علائم راهنمایی و رانندگی می‌توانند مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری را شناسی کنند.‌

هشدار در مورد مکان‌های خطرناک

تابلوهای رانندگی فقط برای هشدار سرعت یا توقف نیستند بلکه بسیاری از آن‌ها در‌ جاده‌های پرپیچ‌وخم، یخ‌زده یا در حال ساخت نصب می‌شوند تا رانندگان را از خطرات احتمالی در ‌امان نگهدارند.

انواع تابلو های ترافیکی

نکات مهم برای نصب تابلوهای ترافیکی

انواع تابلو های ترافیکی‌ در جاده‌ها مانند یک رسانه قوی پیام‌رسان عمل می‌کنند. این تابلوها با وجود اهمیت فراوان، گاهی در مناطقی به دور از چشم رانندگان نصب می‌شوند که از تأثیرگذاری آن کاسته می‌شود. طراحی، نصب و مکان‌یابی تابلوهای راهنمایی‌ و رانندگی به ماشین‌آلات، تکنولوژی و کارشناسانی ماهر نیاز دارد. در ادامه به برخی از نکات مهمی که در زمان نصب تابلو باید به آن توجه شود، اشاره می‌کنیم:

 

تابلوهای باکیفیت خریداری شود

تابلوهای راهنمایی ‌و‌ رانندگی باید با کیفیت مناسب و مواد مرغوب تولید شوند تا با کوچک‌ترین ضربات آسیب نبینند. به‌طور مثال شبرنگ‌های استفاده شده در این تابلوها باید به‌گونه‌ای باشد که در ‌تمامی ساعات شبانه‌روز به ‌خوبی خوانده شود.

 

مکان مناسب انتخاب شود

هر جایی در جاده امکان نصب تابلو وجود ندارد. قبل از انتخاب مکان نصب تابلوها، مهندسان مربوطه باید به‌صورت دقیق جاده را ارزیابی کنند تا یک محل مناسب برای آن‌ها انتخاب شود.

 

به عوامل محیطی توجه شود

تابلوها به رانندگان هشدار می‌دهند و آن‌ها را از خطرات احتمالی آگاه می‌سازند، بنابراین باید در مکانی نصب شوند که کاملا قابل دید باشد. در هنگام نصب آن‌ها باید به عوامل محیطی مانند شدت نور، بارش، مه‌گرفتگی و سایر عواملی که ممکن است بر دید رانندگان تأثیر بگذارد؛ توجه کرد.

انواع تابلو های ترافیکیتابلوهای ترافیکی در چه مکان‌هایی نصب می‌شوند؟

در معرفی تابلوهای ترافیکی همین بس که آن‌ها نقش مهمی در محافظت از جان افراد ایفا می‌کنند. نصب این تابلوها در ‌مکان‌های خطرناکی مثل اطراف رودخانه، تپه‌ها و نهرها بسیار ضروری است. برخی از مکان‌هایی که تابلوهای ترافیکی باید در‌ آن نصب شوند عبارتند از:

جاده‌های پرپیچ‌وخم که باید در آن‌ها با سرعت کمتر و احتیاط بیشتری رانندگی کرد. نصب این علائم در مناطق جنگلی یا کوهستانی می‌تواند از گم شدن افراد یا تلفات جانی جلوگیری کند.
علائم راهنمایی و رانندگی باید قبل از اتمام جاده، رانندگان را مطلع سازند. به‌طور مثال راننده باید از طریق مطالعه تابلوهای ترافیکی نسبت به تعریض جاده یا چند لاینه شدن آن آگاه ‌شود.

در مجموع شرکت مهرساین با بهره گیره از کارشناسان برای شما مشتریان عزیز بهترین نوع از تابلوی ترافیکی را طراحی استاندارد و تولید میکند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *