حتما می دانید که علاوه بر تامین ایمنی کارگران، تامین ایمنی بازدیدکنندگان نیز بر عهده ی کارفرماست.
فرض کنید امروز تعدادی دانش آموز برای بازدید از کارخانه و یا پتروشیمی شما وارد سایت و محوطه ی کارگاهی شده انده، اگر خدای نکرده اتفاقی برای هر کدام از این بازدیدکنندگان رخ دهد، آیا می دانید شما و کارفرمایتان در قبال سلامت انها مسئولید؟

ماده ی 10 آیین نامه حفاظتی گارگاههای ساختمانی و مراکز صنعتی این امر را به وضوح  گوشزد می کند. اگر جستجوی بیشتری در آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار داشته باشید، قطعا قوانین و مقررات سخت تری را در قبال تامین ایمنی  بازدیدکنندگان می توانید بیابید.

اما راه حل چیست؟
هر شرکتی معمولا قوانین و مقررات خاص مربوط ایمنی به خود را دارد. برخی از شرکت ها قبل از بازید، به مدت 10 تا 20 دقیقه، بازدیدکنندگان را توسط فیلم های کوتاه به طور کامل آموزش می دهند و برخی نیز بروشورهای کوچکی را که “قوانین ایمنی سایت” در آن ذکر شده است در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند – که معمولا بازدیدکنندگان نیز بدون آن که حتی نگاهی به آن بیاندازند، آن را در جیب خود قرار می دهند و سرنوشت این بروشور ، نزدیک ترین سطل آشغال کارخانه یا پتروشیمی است!

البته برخی از شرکت ها نیز توسط مسئولین ایمنی و بهداشت به طور کامل توضیحاتی را از خطرات موجود در سایت به بازدیدکنندگان عنوان می کنند و صدالبته برخی از شرکت ها نیز اصلا کاری نمی کنند!!
بازدید کنندگان با خطرات محیط های کاری شما آشنا نیستند!

ممکن است از خود بپرسید کارکنان محیط کاری ما بر حسب تجربه از تمامی خطرات موجود در محیط کارشان اطلاع کامل دارند و نیازی به نصب علایم ایمنی در کنار وسایل و دستگاهها ندارند. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که روزانه عده ی زیادی با کارخانه یا پتروشیمی و پالایشگاه یا موسسه یا محیط کاری شما در ارتباطند و به صورت دوره ای ممکن است عده ای از محیط کاری شما بازدید کنند، آیا این افراد نیز از تمامی خطرات موجود در در محیط کاری شما اطلاع دارند؟

علائم و تابلو ایمنی2- در صنایع بزرگ مانند پالایشگاه و پتروشیمی ها و بنادر امکان معرفی خطرات بدون علایم ایمنی امکان پذیر نیست!
برخی از صنایع بسیار بزرگ بوده و به نسبت تنوع خطرات آنها نیز بیشتر می باشد .در صنایع بزرگ مانند بنادر که دارای چندین اسکله تجاری و صنعتی دور از هم هستند و محیط به شدت بزرگی دارند تقریبا غیر ممکن است در اثر تجربه تمامی کارکنان به تمامی خطرات و تمام محل ها آشنا شوند. از طرفی کارگران و کارکنان ممکن است از واحدی به واحد دیگر منتقل شوند و فرصت کافی برای شناسایی خطرات محیط کاری خود نداشته باشند.با نصب تابلو ایمنی در محیط کاری خود ، می توانید روند معرفی خطرات را به کارکنان تسریع بخشید .توصیه می شود مسولین و رابطین ایمنی و بهداشت و محیط زیست ، خطرات و شرایط نا ایمن را شناسایی کنند و تابلو  ایمنی مناسب را در آن مکان نصب نمایند.
در بعضی از صنایع به منظور توزیع شرایط خطرناک بین کارکنان از شیوه ای کنترلی به نام job rotation   استفاده می کنند وقتی کارگر از محیط شماره 1 به محیط شماره 2 منتقل می شود نیاز است که خطرات و شرایط موجود در محیط شماره 2 نیز به او معرفی شود.
آیا کارگرمی تواند تمامی خطرات موجود در محیط شماره 2 را به خوبی به حافظه اش بسپارد ؟ امکان دارد در محیط 2 از جرثقیل و لیفتراک استفاده شود که در بخش 1 این ماشین الات حضور نداشته اند.
با نصب علایم ایمنی در محل های ایمن ،خطرات و شرایط ناایمن را همیشه در جلوی چشمان وی قرار دهید که نیاز به حفظ کردن تمام خطرات و شرایط را نداشته باشد.

علائم و تابلو ایمنی3-     کمک بیشتر به نیروهایی که تازه اسخدام شده اند.
نیرو های جدید و کارکنان جدید الورود به دلیل عدم آشنایی با طرز کار دستگاه ها و شرایط غیر ایمن محل و نداشتن آموزش کافی از کسانی هستند که ممکن است وقوع حادثه در بین آنها بیشتر باشد .
تابلو ایمنی به عنوان وسیله ای کمک آموزشی وبازدارنده می تواند از سردرگمی این کارکنان جلوگیری کند.

4- تابلو ایمنی به عملکرد مناسب در برابر خطرات کمک می کند:
فرض کنید قراراست ماده ای منفجره حمل و نقل شود، اگر برروی این ماده برچسب ایمنی (هشدار – ماده منفجر شونده )نصب شود، بی شک کارگر عملکرد خود را برای حمل ماده مذکور تغییر می دهد و سعی می کند با درنظر گرفتن تدابیر ایمنی بیشتری به حمل ماده مذکور بپردازد. هنگام رفت و امد کارکنان از کنار مخازن باید کارکنان با استفاده از تابلوهای ایمنی متوجه نوع ماده درون مخزن و خطرات ناشی از نشت مواد درون مخزن بشوند.

شرکت ما با بهره گیری از کارشناسان مجرب در حوضه صنایع و صنعت پتروشیمی به راحتی مکان های شما را با استفاده از تابلوهای ایمنی تحت پوشش دیداری قرار میدهند.

تولید علائم و تابلو ایمنی

جانمایی تابلوهای ایمنی در سایت کاری امری مهم در جلوگیری از حادثه هستند و در مکانی باید نصب شوند که قبل از وقوع حادثه کارکنان به خوبی از محیط و خطرات ان محیط اگاه شوند.

به عنوان مثال : در ورودی پتروشیمی باید تابلو مقررات محیط با توجه به الزامات ان پتروشیمی نصب شود .

در محیطی که رفت و امد ماشین الات سنگین زیاد است در ورودی این محیط باید به مخاطب و کارکنان این امر مهم با استفاده از تابلو ایمنی نشان داده شود.

تولیدات ما با شبرنگ های ۷ و ۱۰ ساله صنعتی و متریال کامپوزیت ۱۰ ساله و ضد انفجار مونتاژ میشوند .

برای ساخت تابلو ایمنی باما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *